banner-clubhuis 3
indian-summer-cup-21

Indian Summer Cup

Als er gevraagd wordt om eens uit te leggen wat nu precies de Indian Summer Cup is dan is mijn eerste reactie , waar was je de afgelopen 4 jaar? Jaja, alweer 4 seizoenen geleden zag deze wedstrijd het levenslicht. Als organisator van de zomer- en winterwedstrijden miste ik een soort van aansluiting tussen zomer en winter. Eind augustus varen we de laatste zomeravondwedstrijd en pas eind oktober starten we weer met de ijskegels. Wat doen we in die 2 maanden? Varen natuurlijk! Tenminste ik wel. September kent immers vele mooie dagen en oktober ook meestal. Soms lijkt er geen einde aan de zomer te komen. Toen ik 4 jaar geleden het idee had om een extra wedstrijd te organiseren om het gat op te vullen had ik de naam nog niet bedacht. Vrij snel kwam Pieter Hoog met de Indian Summer Cup op de proppen. En eigenlijk dekte deze naam de lading.

Sinds 2018 is het dus de Indian Summer Cup. De eerste editie verschenen er 12 schepen aan de start en werd gewonnen door de Sea Berryl van Bertus Buijs. In 2018 waren we met 26 schepen en was het de Off Course die er vandoor ging met de hoofdprijs. Voor 2019 waren de weersomstandigheden bijna de spelbreker. De laatste zondag van september was het echt niet mogelijk om te varen, dus een week uitgesteld. En zelfs toen was het nog maar zo zo. Uiteindelijk met 11 schepen de zee op en uiteindelijk was het de Gamble die op handicap de ronde het snelst had gevaren. De wedstrijd heeft zich genesteld in de agenda van de clubzeiler van de Jachtclub Scheveningen. Op de laatste zondag van september varen we in het stramien van de winterwedstrijden. Om 10 uur een bakkie in het Spuigat. Rond 10.30 palaver en om 12.00 starten tussen de Drains. De baan die we varen kan variëren. Voor het palaver kijken we naar wind en stroom en bepalen zo de lengte en richting van de te varen baan. Ook de deelnemers spelen hierbij een rol. Het idee is om ca. 3 uur te varen. De snellere boten wat korter. De langzame broeders misschien een beetje langer, maar ook niet teveel. We moeten tenslotte ook nog een biertje kunnen drinken en de prijsuitreiking doen. We varen altijd om de vaste tonnen die voor de kust van Scheveningen liggen. Start en finish tussen de Drains. Verder mag er met lichtweer zeilen gevaren worden. Uiteraard worden deze verrekend in de rating.

Voor zondag 26 september 2021 staat de komende ISC op de kalender. Inschrijven kan vanaf nu en kan tot ca. 3 dagen voor de wedstrijd. Als je bent ingeschreven dan kom je in de app groep. Ondertussen een bekend proces bij de clubwedstrijden. Op de app geef je ook je finishtijd door en daar maak ik dan weer een uitslag van. Hoe makkelijk kan het zijn.

Tot bij de Drains,

Erik

Programma - Zondag 26 september 2021

10.00 - koffie in het **Nieuwe Clubhuis**

10.30 - palaver en baan bespreking

12.00 - starten bij de Drains

16.30 - prijsuitreiking in het **Nieuwe Clubhuis**

* De clubwedstrijd tussen de zomeravond en de ijskegel.

* We moeten elkaar wel regelmatig ontmoeten tenslotte……

* En dit keer zijn spinakers en gennakers en code zero’s toegestaan.

AANMELDEN op:

nedjirtsdewbulc.[antispam].@jachtclubscheveningen.com

De Indian Summer Cup is powered by HUBO Scheveningen

uitslagics2020
decup

Verslag van de wedstrijd op 27 september 2020

Dit seizoen zijn alle wedstrijden anders. Covid-19, of voor de meeste gewoon Corona, heeft een andere agenda. Gelukkig mogen we wel wedstrijden organiseren, maar op dit moment zitten we midden in de "2e golf". Je zou zeggen dat zitten wij altijd, maar deze is anders. Veel mensen op straat lopen met mondkapjes en eigenlijk zijn we weer terug bij af. Maar desondanks stond er voor de 27e wel een clubwedstrijd op het programma. In de week voorafgaand aan de wedstrijd ben ik al bezig met het weer. Dit keer heel intensief want het zag er wederom niet goed uit. Maar er was geen sprake van een stabiel beeld. Per dag ging het alle kanten op. Zelfs op donderdag was Zilt zeer onzeker over het weerbeeld. Eigenlijk gaf de vrijdag uitsluitsel, maar dan nog met een slag om de arm. Op zaterdag maar eens kijken wat de staat van de zee was na een behoorlijke noordwester. Er liepen brekers tussen de pieren, dat is een No Go. Overleg met de mannen van de post bracht ook niet meer zekerheid over de situatie op zondag. Overleg met een aantal schippers via whattsapp gaf mij wel steun voor de beslissing. De wind ging meer naar het noorden en zou van zaterdag op zondag nog een keer flink aantrekken. Alleen die draaiing naar noord zou minder golven op moeten leveren. Een golfhoogte onder de 2 meter werd verwacht rond 13.00uur. Door de start een uur uit te stellen durfde ik het wel aan.  Rond de klok van 12 gingen we met 18 schepen de zee op. De wind was afnemend uit noordelijke richting maar er liepen nog flinke golven. Het advies was om midvaarwater naar buiten te gaan en zelfs dan liep je af en toe nog tegen een muur van meer dan 3 meter aan. Eenmaal buiten was het goed te doen en begon de zon zelfs te schijnen. Heerlijk zeilweer. De baan was gemaakt op de zware omstandigheden en er was besloten om zonder lichtweerzeilen te varen. De start was tussen de Drains, in noordelijke richting naar de SCH. Dan de zee op naar de Houtrust en door naar de Noordzeeboerderij. Deze laten wij geheel aan bakboord en dan weer terug naar de kust. Nog even de Drain B aan bakboord houden en finishen tussen de Drains. Een rondje van zo'n 16mijl. Gelukkig was The Voice aanboord van de Marlijn en ging het aftellen voor de start helemaal prima en klokslag 13 uur gingen we over de lijn. Omdat de SCH behoorlijk in de wind lag was een goede startpositie belangrijk. Slechts 3 boten konden in 1 slag de boei halen. De volgende 3 hadden een slagje meer nodig. En de rest volgde.  Met een knik in de schoot vlogen we met een knoop of 8 richting de houtrust en de boerderij. Op alle nivo's werd er gestreden. De Moana lag wel stevig op kop, maar daarachter was nog van alles mogelijk. Voor een enkeling leek het op een kamelenrace maar door de speling van de elementen werd er op andere schepen gestreden op leven en dood. Ook de strijd tegen zeeziekte werd gestreden en maakte soms een goede klassering onmogelijk. Maar ook dat hoort er bij. De eerste boot ging om na minder dan 2uur varen over de finish. De laatste had er iets meer dan 3uur voor nodig. Voor 1 deelnemer was het allemaal iets te veel van het goede en gingen er dus uiteindelijk 17 bootjes over de finish. Achteraf kan ik vaststellen dat we een hele mooie zeildag hadden en was ik ook weer blij dat er niets kapot is gegaan, voor zo ver ik weet dan.

Door Corona was de prijsuitreiking ook dit keer een beetje anders. Na de wedstrijd hebben we aanboord een finishbiertje gedronken en de boot opgeruimd. Daarna naar huis om de uitslag te maken. Zoals gezegd 18 deelnemers. De Isnix kreeg een DNF en dus nog 17 bootjes over. De uitslag heb ik op een voor mij nieuwe manier gedaan. Een beetje onwennig op video en die later gedeeld via de appgroep. Uiteindelijk was ik tevreden met het resultaat. Het podium zag er als volgt uit: op 3 de Gamble, op 2 de Twee Gezusters en op 1 de Moana.

De sponsor heeft 2 leuke prijsjes beschikbaar gesteld en tevens een mooie passende houten bokaal laten maken. Dus vanaf nu kan er ook een wisselprijs worden uitgereikt en die staat het hele jaar bij Frans van Cappelle van de Moana.

Zo komt ook deze editie van de Indian Summer Cup weer teneinde. Er kan al inschreven worden voor de editie van 2021.