Uitslagen IJskegel wedstrijden

ijskegel-uitslag-26-nove-2023
uitslag2502

IJskegelen

Staat het eigenlijk wel in de Dikke van Dalen? Elke 2 weken in de winter zijn er van die gekken (lees: enthousiaste zeilers) die op hun boten stappen om met en tegen elkaar een wedstrijdje te zeilen. Geen ingewikkelde banen met boeien, maar gewoon om de bestaande betonning voor de kust van Scheveningen. Voor de ene boot een toertochtje voor het hele gezin, en voor de andere een lekker rondje wedstrijdzeilen. Maar voor allen om vooral ook in de winter het gevoel met de zee niet kwijt te raken.

In de winter

Het winterseizoen kunnen we niet zonder te varen doorkomen. Daarom heeft de Jachtclub Scheveningen de IJskegel bedacht, tegenwoordig trekken we gezamelijk op met het IJspegelcircuit en hebben we iedere 2 weken een geweldig zeilevenement. Als de Pegelaars richting de zee gaan verzamelen we zo rond 10 uur  in het nieuwe clubhuis en zien we toch meestal dezelfde gezichten. Als het mooi weer is, is het altijd drukker. Aan het begin en het eind van de serie is dit ook het geval. Allemaal natuurlijk heel verklaarbaar. Tijdens de echte winter, voor zover we die nog hebben in dit land, is de kans aanwezig dat een wedstrijd wordt afgelast. Maar als we na een dag heerlijk zeilen weer rond 15.30 terugkomen in de haven staan de deuren van het clubhuis al open om een heerlijk biertje te gaan drinken. Rond 17.00 probeer ik altijd de uitslag te doen en rond 18.00 gaan we allemaal weer huiswaarts met voldoende energie voor de drukke werkweek.

kegel191702

Varen of niet varen

Het doorgaan van de wedstrijd wordt in onderling overleg bepaald. IJs en sneeuw zijn de onbespreekbare spelbrekers, dan wordt het gewoon te gevaarlijk. Wind kan te hard zijn of golven te hoog, uiteindelijk bepaalt de schipper of zijn of haar bemanning het aan kan. Het moet wel leuk blijven.

De wedstrijd

Dat het leuk is blijkt wel weer als we op het water zijn. Velen hebben het altijd over “buitenspelen”. En dat is het ook gewoon. Lekker uitwaaien na een stressvolle werkweek. Even de kop leegmaken.  Een betere manier van inspannend ontspannen is er niet. De adrenaline voor de start, de concentratie bij de boeien en de ontlading na de finish. En dit allemaal zonder al te veel gedoe.
We varen met standaard zeilen, geen spinakers of oversized lichtweer zeilen. Dus eigenlijk geen enkele aanleiding om niet mee te doen.

En als de drive er niet is om zelf te varen dan is er vaak ook de mogelijkheid om mee te varen.  Misschien kan een bemanningspool hier uitkomst bieden. Een grote vloot aan de start geeft toch de leukste onderlinge strijd. Gezellig gedrang bij de boei. Wie maakt het beste gebruik van stroming en windshifts.

Tenslotte

Kortom een prima besteding van de zondag en een bijzonder leuk clubevenement om niet te missen. En als het IJskegelen naar meer smaakt, dan kunnen we bijna naadloos doorschuiven naar het Woendagavond zeilen.

Tot bij de Drains,

Erik van Houten (Gamble)

Wedstrijd Agenda seizoen 2023-2024

15/10               28/01

29/10               11/02

12/11                 25/02

26/11                 10/03

10/12                24/03  (23/24 atoomcup)

31 maart 2023 Baggercup

IJskegel seizoen 2023-2024

Het winterzeilseizoen alweer 4 weekenden onderweg. Ondertussen hebben we 2 zondagen niet gevaren en 2 zondagen wel. Het niet varen kwam door teveel wind.

De 3e zondag was er eindelijk een mooie zondag en zondag 4 was ook een heerlijke zeildag. De 2 zeildagen waren we met 13 boten op het water. Finishen was niet voor iedereen weggelegd. Op 12 november haalden 7 boten de finish. De stroom was de grote spelbreker. De 26e waren er 2 die voortijdig richting het warme clubhuis gingen. Ook nu stond er weer een bak stroom en daar hebben de minder snelle boten best wel last van. De laatste van dit jaar varen we op 12 december.

En dan gaan we eind januari weer verder met het winterzeilen.

Tot bij de Drains,

Erik

Het Resultaat

Boven aan de pagina staat de uitslag van de laatst gevaren wedstrijddag.

Meestal actueel.

Gefeliciteerd Frans en Peter van Team Havoc

Tussenstand in de maak

De IJskegelwedstrijd

Vanaf 10 uur bent u welkom in het drijvende clubhuis voor koffie en de briefing. We bekijken het weer en gaan kijken hoeveel rondjes we gaan doen. De startlijn ligt tussen de Oostkardinaal en de Westkardinaal. De start is om 12:00 uur, Via kanaal 88 wordt het 10 minuten signaal aangekondigd en verder afgeteld tot de start.
De finishlijn is feitelijk de startlijn, komend vanaf de S1 ronden we de Drain-Oost over bakboord en zodra we met de boeg de lijn tussen Drain-Oost en West passeren zijn we gefinished. De tijd geef je door op de schippers app met de naam van je schip. De prijsuitreiking vindt dan in het nieuwe clubhuis plaats rond 16.30 uur.

Inschrijven kan bij de wedstrijdleider Erik van Houten: nedjirtsdewbulc.[antispam].@jachtclubscheveningen.com